Kan virtual reality een goede training zijn voor autobestuurders?

De groei van virtual reality in de laatste paar jaar is op z’n minst opmerkelijk te noemen. Wat begon als niet meer dan een hype in de techwereld is al snel uitgegroeid tot een fenomeen. Dure maar indrukwekkende headsets zijn reeds beschikbaar en de ontwikkelaars van games beginnen zich ook te bemoeien met deze groeiende industrie en VR is ‘here to stay’.
Wat interessant is, is dat rij spelletjes (of eigenlijk racespellen) een van de eerste toepassingen van VR waren dat een succes werd. De beste racespellen in VR blijven in de lijstjes van de populairste spellen staan, en dat is voornamelijk vanwege het fysieke aspect van het rijden zelf. Om een menselijk karakter te bespelen in een VR-spel heb je een vervanging nodig voor fysieke bewegingen – een controller of standaard bewegingen. Maar om een auto in VR te besturen is niets anders nodig dan in het echt. Je moet stil zitten, om je heen kijken zoals je zou doen in een echte auto, en aan het stuurwiel draaien. Het is gewoon een meer realistischere ervaring.

Een manier om te kijken naar het feit dat racen een van de beste soorten VR ervaringen is, om ervan uit te gaan dat videospellen alleen nog maar spannender en inventiever worden. Een van de betere stukken die de afgelopen jaren over VR is geschreven had het over nieuwe omgevingen als plekken voor groei, daarmee suggererend dat gewone spelletjes en ervaring verbeterd zouden kunnen worden door deze in een nieuwe omgeving te plaatsen. Dus een spannend Formule 1 spel zou nog beter kunnen worden als er nieuwe circuits in de ruimte aan toegevoegd worden. Een onomkeerbare vooruitgang.

Een andere manier om vast te stellen dat racespellen dominant zijn in VR is vanwege het feit dat het medium uitstekend geschikt is om rijervaring makkelijker te maken waardoor deze beter de werkelijkheid weerspiegelen. Omdat racen altijd al goed gedaan werd, zou het relatief makkelijk voor ontwikkelaars moeten zijn om de competitie, glamour en hoge snelheden eruit te halen en een super realistische alledaagse rijervaring te ontwikkelen. En zoals je ongetwijfeld al geraden hebt, zijn het juist dit soort ervaringen die gebruikt kunnen worden om jonge bestuurder beter voor te bereiden op het autorijden.

We zien dit eigenlijk al gebeuren. Niet zo lang geleden opende de eerste VR rijschool haar deuren (Frontier Driving Academy), die beloofde een rijtraining aan te bieden die volledig in VR plaatsvindt. Wat nog onduidelijk is op dit moment is hoe een dergelijk programma past in het proces van een rijbewijs krijgen en getest worden aan het eind van de opleidingsperiode. Wellicht is dat nog een brug te ver. Maar het idee van VR training voor jonge bestuurders is zeker veelbelovend.

Uiteraard is het nodig om rijervaring in het echt op te doen. Op een gegeven moment moet een bestuurder voelen hoe het is om op de weg te zitten en de consequenties van zijn beslissingen zien uitspelen. Maar op dit moment staat het vast dat VR simpelweg de beste simulatie biedt voor het trainen van nieuwe bestuurders.